top of page
  • תמונת הסופר/תרשין הלמן

האם את/ה שמח/ה? 😃

עודכן: 26 בנוב׳ 2022

מי אחראי על השמחה לפי הרפואה הסינית?

מה משפיע על היותנו שמחים וכיצד אפשר לשמר את השמחה?


שמחה = 樂 = joy = le

איבר הלב הוא הקיסר של הגוף.

השמחה היא אחדות, שילוב של כמה כלי נגינה (מקהלה) שיוצר תנועה בנפש.

השמחה היא ביטוי להרמוניה. הרמוניה של הגוף והנפש.

הלב הוא המנצח של המקהלה ובניצוחו כולם עובדים יחד בצורה מושלמת.

תחושת שמחה אינה יכולה להיות בעודף, אין עודף לתחושת האחדות אבל חסר שלה יתכן (להבדיל מריגוש יתר ומצבים פסיכוטיים שנובעים על רקע אחר).

אם כן, מה הוא חוסר שמחה?

כל אירוע שפוגע באנרגיה ובכוח של הלב, עשוי להחליש את רמת השמחה של האדם.

כך גם חוסר שמחה מחליש את הלב.


הלב הוא האיבר הכי מוגן בגוף, ובפילוסופיה הסינית הוא הקיסר שהיה הכהן הגדול של המדינה שחיבר את כל העם לקוסמוס. ככה גם הלב פיסית נמצא במקום הכי מוגן של הגוף (במרכז עטוף על ידי מעטפת הלב וכלוב הצלעות חובק אותו היטב).


מה עוד מוציא מאיזון את אנרגיית הלב?

שלושה גורמים משמעותיים ידועים שפוגעים באיזון הלב -
חרם בילדות
פגיעה מינית (אפילו קלה)
טראומה מג׳ורית

כשקורה אחד מההנ״ל, האדם מתנתק מהסביבה ברמה כזו או אחרת ומתקשה להשאר יציב באספקט הרגשי.

העמקה של האירועים האלה עשויה להוביל לדיכאון, חוסר דם ולבעיות בעמוד שדרה.

על מנת להשיב את האדם לעצמו, נשתמש בקונספט של ״האדמה״ בעזרת הדיקור.


עוד דרך לעזור ללב להבריא היא על ידי בכי, כן כלהלן:

דמעות ובכי

לבכות זו פעולה שאינה אינטואיטיבית לכל אחד. למעשה, בכי הינו ביטוי מאוד חושפני - לכאב, לעצב, למצוקה, לעלבון, חוסר שביעות רצון.... ויוצא שעם הההתבגרות זה הופך להיות יותר ויותר שקול (לעומת תינוקות וילדים שמיד עשויים לפרוץ בבכי). הדבר הזה מלמדנו שעם התבגרותו, האדם מושפע יותר ויותר מהסביבה וקצת מתנתק מעצמו ומפנימיותו וצובר המון רגשות שתוקעים אותו. בונה מגננות.


סינית: איבר הכבד הוא השולט בדמעות וההתבטאות החיצונית של הכבד היא דרך העיניים. כלומר - בין היתר, הדמעות הן הנוזל של הכבד ויש להן קשר ישיר לרגשות. הכבד אחראי על זרימה רגשית חלקה = היכולת לחוות את 5 הרגשות מבלי להיתקע עליהם. ככלל, רגשות אמורים לנוע באופן טבעי ותואם את המציאות. רגשות בקומפוזיציה נכונה, בזמן הנכון, במקום הנכון, בתנועה נכונה.

מתי אדם מפתח רגשות ״פתולוגיים״? אירועי החיים, אדם בריא שחווה שוק חזק, תגובה מוגזמת מחוסר איזון בסיסי / כרוני / טבעי (נטייה טבעית). וכאן נוצרת מערכת היחסים בין הכבד לבין סוג הרגש שנהיה פתולוגי, כיוון שכאמור הכבד הוא ״מחסן הרגשות״ ועליו למצוא פתרון למצב. אבל לרוב קשה לו והוא ״נתקע״ וזקוק לעזרה נוספת שבאה מהאדם עצמו ומסביבתו (דורש התפתחות אישית).

אחד הפתרונות היעילים לאיזון הרגשות והכבד הוא על ידי הבכי . בכי ודמעות מבטאים שחרור סטגנציה (תקיעות) - למשל של חוסר ביטוי בזמן צער.

לא קל להגיע למציאות שבה ניתן לשחרר את הכאב, הדבר הזה עשוי להיות מלווה בתהליך התפתחותי ושיקומי של שנים.

לי במשך הרבה שנים היה קשה לבכות באופן אינטואיטיבי, אף על פי שרציתי. חשתי חסימה ומועקה באיזור החזה. הדבר הזה נבע ועדיין נובע ככל הנראה מתנאי החיים בילדות ועליה לארץ והמון אתגרים נוספים.

אני יכולה להעיד שבשנים האחרונות מסוגלת אני לבכות מכל דבר מרגש. היום אני יכולה לצפות באדם שמספר על שינוי שעבר ולבכות, לראות הורה וילדו ברגע מרגש ולבכות, לשמוע את סיוון רהב מאיר מתארת את גן העדן ומה הלך שם ולבכות, לראות קשיש על כיסא גלגלים ונותן איזו עצה טובה לחיים ולבכות, לצפות בסדרה על אנשים שעושים טוב לאחרים בקבלה של האחר וממש לבכות, לשמוע שר בממשלה או ח״כ או אפילו עיתונאי או שדרן שמדבר על צדק ושוויון והתייחסות לאוכלוסיות מוחלשות ולבכות וכהנה וכהנה.

נראה לי שבזכות 10 שנים אחרונות של התפתחות אישית רוחנית, מנטאלית ואישיותית, גם המועקה והחסימה שישבה עליי השתחררה במידת מה.

אז הבנו שזה בריא לבכות, במידה ובעיתוי הנכונים כמובן (כי גם לדמעות יש היבט פתולוגי) ומשחררים את הנפש.


אפשר על ידי בטיפול ברפואה הסינית לעזור בשחרור הדמעות ובייצוב ואיזון אנרגיית הלב - ממש על ידי כמה מחטים.

אפשר על ידי התאמת צמחי מרפא לעזור באיזון אנרגיית הלב.

אפשר על ידי הרחה של שמנים אתריים לעזור ביומיום.

אז אם יש לכם אתגר עם בכי ודמעות או שבא לכם לשתף אותי בסוגיה מוזמנים ליצור קשר, מבטיחה שאני אבין עניין ואני אנסה לעזור עם הכלים שיש לי (שהם מעולים ממש בהתליך של החיבור מחדש לעצמנו). שלכם, רשין


15 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page